Teammanager Frank Boer over het proces rond nieuwe spelers

Teammanager Frank Boer over het proces rond nieuwe spelers

Afgelopen transferperiode verwelkomde Feyenoord vijftien nieuwe spelers uit verschillende delen van de wereld. Om hen snel te laten wennen aan de nieuwe omgeving heeft Feyenoord speciale procedures vastgesteld. Teammanager Frank Boer vertelt in het Feyenoord Magazine uitgebreid over de verschillende stappen die Feyenoord onderneemt om een speler zich thuis te laten voelen.

Voor Feyenoord is het belangrijk dat de spelers zich thuis voelen bij de club, maar ook in de stad. Om te zorgen dat dit proces goed verloopt, heeft Boer een minutieus stappenplan uitgestippeld. Dit stappenplan begint bij het aantrekken van een speler. Als voorbeeld werd de transfer van Bullaude aangehaald. Zodra Boer een seintje krijgt van de huisjurist dat het duidelijk was dat de Argentijn ging tekenen, kwam de teammanager in beeld. Terwijl hij telefonisch in gesprek ging met de 22-jarige middenvelder, zette hij intern het proces in gang. Dit interne proces gaat van vliegtickets, tot het inlichten van de medische staf en het contentteam, zodat zij plannen konden maken voor een passende presentatie.

Gevoel van waardering
Boer vindt het vooral belangrijk dat de spelers het gevoel hebben dat ze ook als persoon gezien worden. "Al die jongens moeten vanaf het allereerste moment het gevoel hebben dat ze gewaardeerd worden. Dat we niet alleen interesse hebben in hen als voetballer, maar ook als persoon. We zijn er heilig van overtuigd dat die waardering en aandacht hun weerslag hebben op hun vertrouwen." Volgens Boer gaat het ook om de kleine vormen van waardering: "Het zit 'm ook in het tilde-teken boven de a op het shirt van de Braziliaan Igor Paixão. Daarmee laat je zien dat je Igors naam respecteert. Het is niet eens de vraag of mogelijk is. Nee, die letter komt gewoon op dat shirt. Elk detail telt."

Een belangrijk onderdeel van het minutieuze stappenplan is uiteraard het regelen van een huis. "Een huis is het belangrijkst. Spelers moeten zo snel mogelijk een eigen plek hebben en zich er thuis voelen. Regelmatig gaan we direct na de contractondertekening huizen bezichtigen. Deze zomer zaten jongens gemiddeld slechts acht tot tien dagen in een hotel. Sommigen hadden zelfs binnen drie dagen een appartement. Van beddengoed tot vaatwastabletten: alles is aanwezig", zei Boer. Feyenoord biedt ook ondersteuning bij alle andere zaken, van het openen van een Nederlandse bankrekening tot het afsluiten van energie-, telefoon- en internetcontracten.

Hulp van oud-Feyenoorder
Sinds afgelopen zomer heeft Boer hulp gekregen van Oud-Feyenoorder Ricky van Haaren. Boer vertelt lachend dat het ook hard nodig was: "De afgelopen transferzomer was een van de drukste ooit. We hadden een Excel-sheet met 155 actiepunten. Voor Wieffer en Timber waren dat er hooguit vier per persoon. Voor de buitenlandse jongens soms wel dertig. Mijn kantoor leek net een meldkamer. En dat terwijl het programma van Feyenoord 1 gewoon doorging."

Zelfredzaamheid
Uiteindelijk wil Feyenoord dat spelers zelfstandig en zelfredzaam zijn in de Nederlandse maatschappij. "Daarom betrekken we de spelers nauw bij alles wat we voor hen doen. We leggen uit wat we doen, waarom we het doen en wat ze eraan hebben. Bijvoorbeeld in het geval van een BSN of DigiD. Iedere speler is altijd op de hoogte van elke stap. Die werkwijze betaalt zich terug. Direct op het veld, maar ook indirect, in de toekomst", aldus Boer.

Lovende reacties van Spelers
Ook de spelers van Feyenoord zijn tevreden over de begeleiding die ze kregen na de aankomst in Rotterdam. Santiago Gimenez kreeg al voor zijn komst in Rotterdam begeleiding: "Al voordat ik naar Rotterdam kwam, had Feyenoord contact met mijn familie en zaakwaarnemer. Dat gaf direct een warm gevoel. Door hun werk hoeven wij alleen maar aan voetbal te denken." Ook grapt de aanvaller over het hoeveelheid contact met de teammanagers: "Ik kan de hele dag met vragen bij Frank en Ricky terecht. Hen spreek ik vaker dan mijn vriendin, haha."

Ook Marcos Lopez en Marcus Pedersen zijn blij met de diensten die Feyenoord regelde. Zo vertelde de vanuit Amerika overgekomen verdediger over zijn situatie met zijn vriendin: "Omdat ze twintig is en we niet getrouwd zijn, was het de vraag of ze naar Nederland kon komen. Frank heeft Allerlei scenario's geschetst, zodat ik een weloverwogen keuze kon maken. Dat gaf een heel goed gevoel." Voor Pedersen speelde Frank ook een belangrijke rol in zijn liefdesleven. "Frank heeft me zelfs in contact gebracht met mijn huidige vriendin (hockeyster Noor Omrani, red.). Ik weet niet of dat binnen zijn takenpakket viel, maar ik ben hem wel heel dankbaar", vertelde de rechter vleugelverdediger.

Ook Reiss Nelson, die vorig jaar op huurbasis voor Feyenoord speelde, is lovend over de hulp die Feyenoord heeft geboden. "Hij was zo tevreden over zijn tijd hier, dat hij Arsenal altijd positief zal adviseren als die club iemand aan Feyenoord wil verhuren", vertelde Boer.

Lees het volledige interview met Frank Boer in het nieuwe Feyenoord Magazine. Ook vier keer per jaar Feyenoord Magazine ontvangen? Sluit je dan aan bij Het Legioen via hetlegioen.feyenoord.nl.

Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties