De waarheid over Feyenoord, belangenverstrengeling en zelfverrijking

De waarheid over Feyenoord, belangenverstrengeling en zelfverrijking

Feyenoord en relatiebeheer, helaas geen gelukkige combinatie. Feyenoord en belangenverstrengeling is daarentegen een combinatie die onder de huidige directie en Raad van Commissarissen wél Hand in Hand gaat. Dat belangenverstrengeling voornamelijk het eigenbelang van de heren dient, zal voor de oplettende lezer geen verrassing meer zijn.

Deze belangenverstrengeling kwam al naar voren in ons artikel ‘De waarheid over Feyenoord en relatiebeheer’ van zaterdag jongstleden. Meer specifiek: in de alinea’s waarin wij de waarheid over de (totstandkoming van de) deals met Toyota en Opel uit de doeken deden. De deal met Toyota werd namelijk door Onno Jacobs met ‘een goede bekende’ van hem gesloten en was zo slecht dat Feyenoord hier helemaal op leeg liep. Naar aanleiding van ons verhaal van zaterdag jl., meldde zich iemand bij ons met nog meer details over deze Toyota-deal. De waarheid blijkt nog pijnlijker dan reeds door ons gepresenteerd…

In een Toyota op bezoek…

Bij Toyota zijn ze van mening dat deze “slechte deal” uit Feyenoords eigen koker komt. Gebruikelijk is namelijk dat een dergelijke autodeal een looptijd van drie jaar kent, oftewel: eenmalig (in dit geval) circa honderd auto’s en een sponsorbedrag verspreid over de gehele periode. Onno Jacobs daarentegen zag liever dat Feyenoord elk jaar een geheel nieuw wagenpark kreeg, waarbij de leasebedragen uiteraard fors hoger uitvielen dan bij de gebruikelijke drie jaar lease.

Een club die aan de rand van de afgrond staat, nagenoeg elke werknemer een leaseauto meegeeft (!) en dit gehele wagenpark nota bene elk jaar laat vervangen. Hoe bizar. Door deze schandalige constructie waren de kosten van deze deal voor Feyenoord zo buitenproportioneel dat commercieel directeur Mark Koevermans reeds in zijn eerste maand in dienst van de club bij Toyota aanklopte ‘of ze eens creatief naar de deal konden kijken’. Uiteraard op de nette manier zoals we inmiddels van hem kennen: “We kunnen toch niet met een Toyota bij (…) op bezoek gaan en naast al hun dure auto’s parkeren…”.

Erg handig natuurlijk, zo’n uitspraak. Ten eerste omdat Toyota niet debet was aan de slechte deal, maar zich wél loyaal opstelde door af te zien van de business-unit waar ze contractueel recht op hadden. In plaats van deze unit namen ze slechts acht stoelen af, waardoor Feyenoord de unit weer kon verhuren. En tussen de beledigingen door ging Feyenoord ook nog eens spreekwoordelijk op haar knieën om het driemaandelijkse sponsorbedrag van Toyota te krijgen. Zonder die betaling had Feyenoord namelijk geen cashflow om de salarissen te betalen. Treurnis alom!

Op het moment dat de deal met Opel (zie ‘De waarheid over Feyenoord en relatiebeheer’ voor de totstandkoming van deze deal) werd gesloten, liep het contract met Toyota nog een half jaar door. Feyenoord heeft dit dus voor een gigantisch bedrag af moeten kopen, zeker daar een jaarcontract voor een leaseauto aanmerkelijk duurder is dan een driejarig contract zoals gebruikelijk. Overigens heeft Feyenoord pas begin dit jaar (oftewel: één jaar later!) de laatste Toyota bij de dealer teruggebracht.

Om van de Toyota-deal af te komen, heeft Feyenoord zelf Volkswagen/Audi en Mercedes benaderd. Prachtige merken natuurlijk, maar zoals eerder geschreven, werd het plotseling het Opel van de goede bekende van Mark Koevermans. Ze zullen in den lande wel onder de indruk zijn van die Kadettjes, en buiten dat hopen we niet dat het contract met Opel ooit afloopt. Een nieuwe autosponsor vinden zal waarschijnlijk niet meer lukken, omdat ook deze verhalen de rondte gaan in de auto- cq sponsorwereld.

Ten slotte nog één saillant detail over de deal met Opel: waar Feyenoord aan Volkswagen en Mercedes liet weten dat het sponsorbedrag van enkele tonnen in de jeugdopleiding geïnvesteerd zou worden, fluisterde Koevermans zijn goede bekende bij Opel in dat ze dit ook in één van de fondsen van Feyenoord konden investeren om dit bedrag zo nog terug te verdienen.

Betalen voor je eigen krant

Nog een ‘mooi’ voorbeeld: kort na het vertrek van Van den Herik ‘durfden’ Onno Jacobs en Dick van Well eindelijk iets te doen aan de schandalige constructie waarbij Jan D. (Douwe) Swart –rechterhand van Van den Herik- eigenaar was van ‘De Feyenoord Krant’. Juist, alle opbrengsten van Feyenoords eigen lijfblad verdwenen in de zakken van oud-journalist Swart en dus niet in de kas van Feyenoord!

En zo besloot Feyenoord om ‘De Feyenoord Krant’ weer over te nemen van Jan D. Swart. Niet ‘om niet’ uiteraard, naar verluidt heeft Feyenoord hiervoor zelfs een bedrag van 600.000 euro overgemaakt naar Swart. En dan is het des te pijnlijker dat kort na deze transactie werd besloten te stoppen met ‘De Feyenoord Krant’ en te herstarten met Feyenoord Magazine. Je vraagt je af hoe Feyenoord toch zo diep in de schulden is gekomen…

We spraken bovenstaand bewust over een herstart van Feyenoord Magazine. De oudere supporters onder ons weten namelijk nog dat de Sportclub Feyenoord vanaf december 1983 reeds een blad met deze naam uitgaf, als opvolger van het kort daarvoor ter ziele gegane clubblad ‘De Feyenoorder’. Afijn, mooie naam dus, ‘respect voor het verleden’. Eén probleem: ook de rechten van ‘Feyenoord Magazine’ liggen niet in handen van Feyenoord en zo stoot de spreekwoordelijke ezel zich in nog geen drie maanden tijd twee keer aan dezelfde steen.

Incident?

We horen je nu denken, “incidentje…”. Helaas. Op hetzelfde adres waar voorheen Jeremy Reilly Productions B.V. –oftewel: de B.V. waarin Jan D. Swart ‘De Feyenoord Krant’ had ondergebracht- stond geregistreerd, staat vandaag de dag Faas Sport Media B.V. geregistreerd. Ondanks het identieke vestigingsadres lijkt Jan D. Swart formeel niets met deze B.V. te maken te hebben, maar wordt hij wel genoemd als senior-adviseur van Faas Sport Media B.V.

Wie formeel wel iets met Faas Sport Media B.V. te maken hebben, zijn de huidige directeur Michel Koreman en de voormalige mede-directeur Michel van Egmond. De eerste was voorheen werkzaam als TV Producent bij Feyenoord, de tweede was jarenlang hoofdredacteur van ‘De Feyenoord Krant’…

Tot zo ver weinig aan de hand, totdat blijkt dat Faas Sport Media B.V. ‘de vaste producent’ van Feyenoord is en in deze hoedanigheid zowel Feyenoord TV als alle officiële DVD’s van Feyenoord produceert en de audiovisuele invulling van www.feyenoord.nl verzorgt. Waar het slecht bekeken Feyenoord TV een hoge kostenpost vormt voor de club, zou de handel in DVD’s wel lucratief moeten zijn voor de club. Immers –eerlijk is eerlijk!- de serie DVD’s die bij het honderdjarig bestaan is uitgegeven, vormt een schitterend document voor elke supporter. Bijna elke Feyenoorder heeft deze DVD’s met historische beelden over de club, haar spelers en het hondstrouwe Legioen dan ook in de kast staan. Vervelend dus dat de winst van deze DVD’s voor een groot deel … direct in de zakken van Faas Sport Media B.V. terecht is gekomen. Feyenoord hield hier slechts een habbekrats aan over.

Jacob Lensky vs Leroy Fer

Over habbekratsen gesproken, zoals we in de serie ‘Onno Jacobs: Gegokt en verloren’ tussen neus en lippen al aangaven, is Mark Koevermans –naar eigen zeggen!- participant in Talent Pool II. U kent ze wel, die fijne Talent Pools, bedenkseltje van Chris Woerts, Onno Jacobs en Dick van Well: je stopt je beste spelers in een fonds, waarna je bij een eventuele transfer gegarandeerd een enorm percentage direct kwijt bent. Gelukkig voor Feyenoord is er, op Drenthe na, nooit een echte klapper gemaakt en zijn het voor de verandering vooral de investeerders die moeten betalen. In tegenstelling tot het vergelijkbare Feyenoord Investeringsfonds overigens, daar wordt een eventueel tekort voor de participanten gewoon omgezet in een lening aan de club.

Afijn, Mark Koevermans participeert dus in Talent Pool II en heeft hiermee dus financiële belangen(verstrengeling!) bij Feyenoord. Des te pijnlijker wordt het als tijdens de contractonderhandelingen met Mark Koevermans (december 2008) ineens uit het niets het toenmalige grote talent Leroy Fer –ter vervanging van Jacob Lensky- wordt toegevoegd aan Talent Pool II. Een actie waar alleen de participanten in Talent Pool II bij gebaat zijn. Feyenoord zelf zeer zeker niet!

En warempel, drie maanden na toevoeging van Leroy Fer treedt Mark Koevermans (op 1 april 2009) als titulair directielid in dienst van Feyenoord…

Lees meer over
Lex Immers LN De waarheid over
Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties