''Vooral het blauwe uittenue was vanaf het begin populair''

''Vooral het blauwe uittenue was vanaf het begin populair''

Feyenoord en Castore werken sinds afgelopen seizoen samen. Het Britse sportkledingmerk heeft vier tenues van de Rotterdammers op de markt gebracht. Na opstartproblemen en vooral leveringsproblemen krijgt Castore de zaken steeds meer onder controle. Het nieuwe merk wil via Feyenoord meer naamsbekendheid verwerven. De Open Dag is altijd een goede graadmeter hoe een nieuw shirt wordt ontvangen door Het Legioen.

''Natuurlijk kijken we ook naar verkoopcijfers en zien we op sociale media hoe de tenues worden ontvangen, maar als ik tijdens de Open Dag tienduizenden mensen zie lopen en het stadion rondkijk, krijg ik altijd wel een gevoel in hoeverre een shirt wordt omarmd", vertelt Merchandising & Retail Manager Alex van Mook in Feyenoord Magazine. "Nou, dat zat wel goed met de shirts en andere productlijnen van Feyenoord en Castore. Vooral het blauwe uittenue was vanaf het begin populair.''

De eerste contacten met Castore waren er al in 2021. ''We waren destijds in gesprek over contractverlenging met onze vorige kledingpartner, adidas, maar besloten ook naar het verhaal van Castore te luisteren. Tijdens de gesprekken met Castore bleek dat er meer mogelijkheden waren voor bepaalde aspecten die Feyenoord belangrijk vindt. Zo zagen we meer kansen om internationaal shirts te verkopen en konden we meer invloed uitoefenen op het ontwerp van de tenues, waaronder de kleurstellingen die een unieke uitstraling voor Feyenoord zouden hebben. Castore bood op al die vlakken meer mogelijkheden.''

Daarnaast maakt Feyenoord ook financieel een grote stap. De Rotterdammers ontvangen een vaste vergoeding en daarbovenop kunnen er nog variabele inkomsten behaald worden wanneer er goed wordt gepresteerd. ''Dat gezegd hebbende, is het financieel een dusdanig goede deal dat we daar, in combinatie met de wensen die we als Feyenoord in een kledingpartner zochten, eigenlijk geen nee konden zeggen. Tel daarbij op dat de spelers tevreden zijn, dat de supporters blij zijn met de ontwerpen van de tenues en dat dit nog maar het begin is van de samenwerking, dan durf ik wel te zeggen dat Feyenoord en Castore nog veel moois met elkaar gaan bereiken.''

Castore
Het team van het kledingmerk is tevreden met de resultaten, zo vertelt Rachel Byrne. ''Het thuisshirt van een club is altijd een uitdaging, zeker wanneer de kenmerken zo duidelijk vastliggen als bij Feyenoord. Met de subtiele verticale schaduwbanen hebben we daar toch een twist aan gegeven, met een knipoog naar het iconische gele uitshirt uit de jaren tachtig. Het blauwe uittenue vind ik het meest bijzondere tenue, mede door de grafische elementen van de Rotterdamse architectuur erin verwerkt. De reactie van de supporters is geweldig. We hebben een WhatsApp-groep met mijn team van ontwerpers, waarin we alle reacties op onze shirtlancering delen. Daarin zijn veel positieve reacties langsgekomen. Ik kijk nu al uit naar de lancering van volgend seizoen, ook omdat ik al weet hoe die tenues eruit gaan zien.''

Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties