Van Dijk: "Zo'n fantastisch seizoen betaalt zich natuurlijk uit"

Van Dijk: "Zo'n fantastisch seizoen betaalt zich natuurlijk uit"

Feyenoord heeft met het afgelopen successeizoen ook commercieel erg goede zaken gedaan. Dat vertelde commercieel directeur Joris van Dijk zondag tijdens de Open Dag.

"De seizoenkaarten zijn uitverkocht, de zakelijke kaarten ook bijna en de merchandise loopt als een tierelier", begon Van Dijk over de commerciële stand van zaken, waarvoor hij zelf niet met de eer wil strijken. "Het klinkt heel interessant om als commercieel directeur te roepen dat er een uitstekend commercieel beleid aan ten grondslag ligt. Maar laten we eerlijk zijn: we hebben gewoon een fantastisch seizoen gehad. Het team heeft zo'n unieke prestatie neergezet, zo spectaculair gevoetbald. We hebben een enorme interactie met de supporters in het stadion gezien. Dat betaalt zich natuurlijk uit."

Stadion
Het aantal seizoenkaarten werd opgeschroefd van 30.000 naar 33.000 - 5000 blijven over voor losse verkoop - maar nog steeds waren deze zeer snel uitverkocht. Het leidde wederom tot de vraag hoe Feyenoord in het huidige stadion verder kan groeien. "Vanuit commercieel perspectief was dat ooit de reden om aan een nieuw stadion te gaan denken, omdat er nog heel veel onbenut potentieel was. Dat is er nog steeds; er zijn wachtlijsten. Het zou mooi zijn als we daar op een of andere manier komende jaren een antwoord op kunnen geven. Hetzij door vernieuwbouw, hetzij door toch nieuwbouwvarianten opnieuw te gaan bestuderen. Dat er groei in Feyenoord zit, dat is duidelijk. Dat moeten we proberen te faciliteren."

Internationaal
Het bereiken van de finale van de Conference League heeft Feyenoord nog veel meer opgeleverd. Zo staat de club internationaal weer op de kaart, mede ook dankzij enkele mooie uitgaande transfers. "Die internationale groei is interessant", zei Van Dijk. "Als we nog zo'n seizoen in de Europa League kunnen draaien, zou dat fantastisch zijn. Ook voor de spelers. Malacia, een speler uit de eigen jeugdopleiding, die in een keer oversteekt naar Manchester. Dat is goed voor de club, goed voor de uitstraling. De komende jaren gaan we proberen om dat op de goede manier te verzilveren."

Feyenoord Vrouwen
Nog een andere ontwikkeling die commercieel interessant is, is het debuut van Feyenoord in de Eredivisie Vrouwen. "Voor Feyenoord is dat echt een investeringsproject. Vorig jaar hebben ze het fantastisch, boven verwachting, gedaan, en dat is beloond met een eerste Klassieker in De Kuip. Daar willen we de komende jaren op voort gaan bouwen. Je ziet het hier op de tribunes ook: veel gezinnen met kinderen. Hoe meer meisjes zich verbonden voelen met Feyenoord, hoe beter. Daar gaat Feyenoord Vrouwen een heel belangrijke rol in spelen. De komende jaren zul je daar veel meer van gaan zien en horen."

Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties