KNVB gaat testen met live uitleg van scheidsrechters na VAR-reviews

De KNVB gaat drie opvallende reglementaire wijzigingen doorvoeren. De voetbalbond gaat naast het definitief invoeren van de extra wissel in verband met hersenschudding, de stadionklok ook tijdens de blessuretijd laten doorlopen ook testen met on-field announcements.

Vanaf de achtste finale in de TOTO KNVB Beker wordt hiermee getest. De on-field announcements houden in dat de scheidsrechter direct na een VAR-review of een uitgebreide VAR-controle een korte uitleg zal geven over de genomen beslissing. Deze uitleg is zowel in het stadion als op televisie live te horen. Het doel van deze aanpak is om meer helderheid te verschaffen over hoe beslissingen van de VAR tot stand komen. Na afloop van het seizoen 2024/’25 zal deze praktijk geëvalueerd worden, waarna besloten wordt of het breder ingevoerd zal worden.

Extra wissel
De IFAB, de internationale commissie voor spelregels, heeft besloten dat de extra wissel bij vermoedelijk hoofdletsel, bekend als de 'witte wissel', permanent ingevoerd mag worden. Deze regel maakt het mogelijk om een extra wissel toe te passen wanneer een speler mogelijk hoofdletsel heeft opgelopen. In de afgelopen seizoenen is deze extra wisselmogelijkheid al getest in de Nederlandse professionele voetbalcompetities. Vanaf het komende seizoen zal deze regeling structureel worden toegepast.

Stadionklokken
Vanaf het komende seizoen zullen de stadionklokken in het betaald voetbal blijven doorlopen na het einde van de reguliere speeltijd. Deze verandering is bedoeld om het publiek duidelijker te informeren over de duur van de extra speeltijd. Tot nu toe werd de stadionklok bij minuut 45 en 90 stilgezet. Deze aanpak is eerder al succesvol geïmplementeerd in de Premier League tijdens het seizoen 2023/’24. Betaald voetbalorganisaties wordt verzocht de stadionklokken voorafgaand aan het nieuwe seizoen klaar te maken.