Willem van Hanegem heeft na de overtuigende 5-1 overwinning van Nederland op Zweden vooral genoten van Crysencio Summerville. De oud-Feyenoorder maakte grote indruk op De Kromme, die de aanvaller inmiddels ziet als dé ontdekking van het WK 2026.
''Ik heb erg genoten van Summerville'', begint Van Hanegem in het Algemeen Dagblad. Dat wordt een hele, hele goede voetballer. Ik vraag me dan af waarom hij maar zo kort bij Feyenoord heeft gespeeld en waarom mijn club altijd zo goed is in het afdanken van goede, jonge spelers. Zaterdag deed hij bijna alles goed. Hij was voor mij de beste op het veld. Het was raar dat hij invaller was.''
Van Hanegem is van mening dat Summerville vanaf nu in de basis thuis hoort. ''Dan vinden ze het vervelend dat Malen uit de spits wordt gehaald en zetten ze, om hem te sparen, een nog niet zo ervaren speler opeens op de bank. Summerville hoort natuurlijk vanaf nu in de basis te staan.Ik denk dat hij dé ontdekking van dit WK kan worden. Dat is hij nu eigenlijk al.''
Ondanks de ruime overwinning zag Van Hanegem ook verschillende minpunten bij Oranje. Zo maakte Virgil van Dijk volgens hem geen sterke indruk. ''Virgil van Dijk lijkt me niet in goede doen.'' Ook Tijjani Reijnders kon hem niet overtuigen. ''Net als in de wedstrijd tegen Japan had ik gisteren het idee dat Reijnders niet had meegespeeld Ik vermoed dat hij te veel bezig is met het maken van goals.''
Ook over de invalbeurt van Memphis Depay was hij kort maar krachtig. ''En dan die invalbeurt van Depay... Dat kan echt niet meer. Het goede spel van de Zweden verraste me. Er waren fases dat ze overhand hadden en ze kregen veel kansen. Ze voetbalden ook goed in de kleine ruimte. Gelukkig voor ons gaven ze ook enorme ruimtes weg.''
Toch overheerst voor Van Hanegem het optimisme. Met een mogelijke ontmoeting tegen Marokko in het vooruitzicht kijkt hij alvast vooruit naar de knock-outfase. ''Maar goed, er gebeurde zaterdag genoeg om blij van te worden. Als je me nu vraagt tegen wie Oranje in de volgende ronde het meeste kans zal hebben, dan noem ik Marokko niet. Nee, doe ons dan maar Brazilië.''
Plaats reactie
Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.
Bekijk alle reacties