80801560_ORANGE_PICTURES

"Dat is waarvoor we tien stappen extra zetten als dat nodig is"

Bij Feyenoord probeert men constant te zoeken naar manieren waarop spelers ook buiten het veld zo comfortabel mogelijk kunnen leveren. Alle nieuwe aanwinsten worden begeleid door hun eerste dagen, maar ook als spelers al langer onder contract staan worden veel praktische dingen geregeld door de club.

Ties Theeuwkens en Zepp Jacobs zijn bij Feyenoord verantwoordelijk voor de support van spelers. "De rit van Schiphol naar Rotterdam is gelijk een goed moment om kennis te maken met de speler en zijn achtergrond. Andersom vertellen we dan ook direct iets over de cultuur binnen Feyenoord: waar de club voor staat, wie onze supporters zijn, waarom het stadion altijd vol zit. Zo’n autorit werkt vaak beter om elkaar te leren kennen dan wanneer je er een formeel gesprek van maakt", vertelt Theeuwkens over de eerste ontmoeting.

Jacobs heeft de huisvesting van de spelers van Feyenoord 1, Vrouwen 1 en de buitenlandse spelers van Feyenoord Academy in zijn portefeuille. "Het aanbod wordt steeds minder en er komt steeds meer concurrentie, dus we moeten daar meer aandacht aan besteden dan voorheen. Om die reden zijn we nu bijvoorbeeld vanuit de club bezig om voor de jeugd en de vrouwen zo’n twintig appartementen die we voor langere tijd huren, te verbouwen en zelf te meubileren", vertelt hij in gesprek met het Feyenoord Magazine.

"Het gebeurt nooit dat een speler eerst drie weken in een hotel zit voordat hij een eigen woning heeft. Uiteindelijk willen we dat spelers zich volledig kunnen richten op voetbal en hun eigen ontwikkeling, en niet bezig hoeven te zijn met randzaken", vervolgt Jacobs. "In de ideale situatie is bij aankomst van de speler zijn appartement ingericht en staat ook al een auto klaar. Soms zit het in de kleine dingen: buitenlandse spelers zorgen we ervoor dat ze bij binnenkomst in hun nieuwe appartementen een gevulde koelkast aantreffen."

De afdeling Players Care wil het spelers dus makkelijker maken buiten het veld, omdat het ritme met Europese wedstrijden soms veeleisend kan zijn voor de thuissituatie. "We horen vaak van spelers: er is overal aan gedacht. Daar voelen wij op onze beurt ook de waardering voor, dat is waarvoor we tien stappen extra zetten als dat nodig is. We zeggen weleens: we zorgen er niet voor dat we kampioen worden, maar als we ons werk niet goed zouden doen, kunnen we het kampioenschap wel verliezen."

Vertrekkende spelers

Als een speler van Feyenoord vertrekt naar een andere club, is zijn band met de afdeling Player Care allerminst direct verbroken. "Er moet veel worden afgehandeld als een speler vertrekt," zegt Jacobs. "Hij heeft hier een leven opgebouwd met een appartement, een auto, verzekering en inschrijvingen. Vaak hebben spelers geen tijd om bij vertrek alles rustig af te handelen, want bij hun nieuwe club moeten ze gelijk volop meedraaien. Daarom begeleiden wij ook dat proces."

Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties