'Rotterdam bouwt tramhalte op acht meter hoogte bij De Kuip'

De Kuip krijgt in de komende jaren een opvallend nieuw vervoersknooppunt naast de deur. De gemeente Rotterdam wil tramhaltes bouwen op ruim acht meter hoogte, recht boven het toekomstige treinstation Stadionpark. Deze oplossing sluit volgens de gemeente het beste aan op de derde stadsbrug, die de Esch moet verbinden met de Veranda. Dit schrijft het Algemeen Dagblad.

Rond het stadion verandert de infrastructuur ingrijpend. Het gebied geldt al jaren als een onoverzichtelijk stuk stad, doorsneden door treinsporen, zeedijken en een belangrijke waterleiding. De komst van de derde stadsbrug maakt de situatie complexer, vooral door de aansluiting van de nieuwe sneltram die Kralingse Zoom en Zuidplein met elkaar gaat verbinden.

De gemeente heeft gekozen voor een brugconstructie over het spoor, met een halte op 8,5 meter hoogte. De trams die via de brug het stadion naderen, stoppen straks direct boven het verplaatste station Stadionpark. Vervolgens daalt de tram aan de zijde van Hillesluis en maakt een bocht richting de Breeweg om door te rijden naar Zuidplein.

Alleen bij Den Haag Centraal bestaat in Nederland een vergelijkbare constructie. Rotterdam noemt het project ''een belangrijk ov-knooppunt voor Rotterdam-Zuid'', dat bovendien een directe verbinding met Hillesluis creëert. Naast het tramviaduct komt ook een fietspad te liggen.

Nieuwe woningen rondom De Kuip

De infrastructuur sluit aan bij de grootschalige woningbouwplannen in de omgeving. Rond De Kuip verrijzen de komende jaren duizenden nieuwe woningen, onder meer aan het water in de wijk Rotterdams Tij, op de plek waar ooit het nieuwe Feyenoord City-stadion moest komen. Ook de mogelijke verplaatsing van het rangeerterrein biedt extra ruimte voor verdere stadsontwikkeling.

Lees ook

Lees het artikel op de mobiele website

Net binnen

Bekijk meer artikelen