''Als je dit dan als eerste club kan doen is dat natuurlijk uniek''

''Als je dit dan als eerste club kan doen is dat natuurlijk uniek''

Feyenoord heeft een deal met Disney+ gesloten om een serie over de Rotterdammers te gaan maken. Chris Woerts is één van de bedenkers van de plannen en vertelt uitgebreid in gesprek met Voetbal International over de plannen en hoe het idee tot stand is gekomen.

Auteur Michel van Egmond had die samenwerking niet zien aankomen. "Dat vond ik een heel verbazingwekkend bericht. Het verbaasde me niets dat Chris Woerts met deze mededeling kwam, die heeft zich er ongetwijfeld weer mee bemoeid, want er gebeurt helemaal niets in het voetbal zonder dat Chris Woerts zich er mee bemoeit. Hij is wel een fenomeen, het is de enige man in Nederland die tranen in de ogen kan krijgen van een goed bedrukt reclamebord naast het veld. Hij kijkt heel anders naar voetbal dan wij, hij ziet alleen maar geld over het veld en langs het veld, maar daar is hij wel goed in."

"Ik ken hem van toen ik zelf bij Feyenoord werkte, toen was hij daar commercieel directeur. Hij was toch wel een beetje een vreemde eend in de bijt, in de zin dat hij als een olifant door de porseleinkast ging. Het was wel iemand die altijd op zoek was naar vernieuwing, het was ook iemand die de hele godsganse dag ideeën had, wel honderd per dag. Waarvan naar mijn idee 98 krankzinnig en twee briljant. Rond de eeuwwisseling begon hij al over een real life soap en ik geloofde daar in eerste instantie nooit zo in. Die zijn alleen maar leuk als het fout gaat. Daar is Feyenoord natuurlijk een goede plek voor, want er gebeurt altijd wat. De vraag is alleen tot in hoeverre je toegang krijgt", aldus Van Egmond in de podcast op de site van Voetbal International.

De gedrevenheid van Woerts wordt wel bewonderd, maar Van Egmond ziet ook een keerzijde. "We moeten wel uitkijken met typetjes als Chris Woerts, want anders wordt alles marketing en commercie en gaat alles op elkaar lijken, daar ben ik nou niet zo'n fan van."

Disney + Feyenoord = Niet alleen de goednieuwsshow
Krabbendam besluit Chris Woerts dan maar op te bellen. De grote vraag is hoe Dick Advocaat akkoord gegaan is met een Disney+ serie waarbij de camera steeds in zijn nek hangt. Woerts: "Dat is de verdienste van Feyenoord zelf geweest. Die waren enthousiast over het idee, die hebben toen intensieve gesprekken gehad met de technische staf en met de spelers. Er zal wel een camera bij staan, maar natuurlijk is niet alles authentiek omdat dat gewoon niet gaat: je kunt niet overal bij zijn met de camera. Dick was na drie gesprekken overtuigd om het te doen, want Kees Jansma kijkt over de schouder mee en dat geeft Dick heel veel vertrouwen dat het goedkomt."

"Zo'n documentaire werkt alleen als je niet alleen de goednieuwsshow laat zien, maar ook de wrevel, de pijntjes en de drift naast de lach. Als het alleen maar lachen is, dan is het ongeloofwaardig, want we weten zelf: bij Feyenoord gebeurt altijd wat, er is altijd gezeik. Dat gezeik moet je wel op een authentieke manier kunnen laten zien", zo vertelt Woerts op zijn kenmerkende duidelijke manier. "De Netflixen, de Amazons, en de Disney+ zijn maar in twee clubs geinteresseerd in Nederland: het is Feyenoord en Ajax. Als je dit dan als eerste club kan doen is dat natuurlijk uniek."

Lees meer over
Steven Berghuis ajax Dirk Kuyt Dick Advocaat Chris Woerts
Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties