''Feyenoord heeft daarin bijvoorbeeld nog een wereld te winnen''

donderdag 9 april 2020 07:00 95.955 keer bekeken 166 reacties Pro Shots

Sportmarketeer Bob van Oosterhout verwacht een economische terugslag van honderden miljoenen voor het Nederlandse voetbal, een terugslag waar minstens twee jaar voor nodig is om er van te herstellen. Toch ziet hij ook kansen in deze zware tijden. "Het Netflix-model als voorbeeld. Het kan niet anders dan dat dit een succes wordt. Als jonge mensen in de wereld het al op andere vlakken op een hoog niveau gewend zijn, dan willen ze dit ook bij hun voetbalclub terugzien."

"Een ontwikkeling die al een jaar of zeven geleden is ingezet, is dat de klant bij een voetbalclub steeds meer centraal staat. (...) Dat is bij bijna alle topclubs in Europa al het geval. Het is ook in Nederland al naar een heel hoog niveau gegaan. Maar niet overal", zo vertelt Van Oosterhout in Voetbal International. "Feyenoord heeft daarin bijvoorbeeld nog een wereld te winnen. Dat is voor iedere marketeer een club om je vingers bij af te likken. Als er nu één supporter is die in een clubpyjama slaapt, clubenergie afsluit, clubbenzine tankt en clubyoghurt eet, dan is het wel de Feyenoorder. In het voetbal wordt straks alles op het gebied van fanbeleving en catering en dergelijk afgestemd op de fan. En toch wacht het voetbal nog een groter probleem om te tackelen. Hoe gaan ze straks de millennials aan zich binden?"

"Die millennial vindt dat een voetbalwedstrijd te lang duurt. Twee keer drie kwartier is voor jonge mensen een eeuwigheid. Bovendien gaan die millennials helemaal niet mee in bijvoorbeeld de romantiek van De Kuip. Zij denken: Waarom vond mijn opa het nou zo leuk om in de kou en de regen te zitten en in de rust in zo’n lange rij te moeten staan om in een vies toilet tegen een muur te urineren waardoor ze bijna te laat komen om nog een broodje worst te kunnen bestellen? Hoe gaan we mensen zó aan onze sport binden dat ze ons voortdurend interessant blijven vinden? Dat doe je bijvoorbeeld door digitaal allerlei foefjes in te bouwen die de fanbeleving een boost geven. Instant herhalingen van goals op je telefoon, met de snelheid van de bal erbij met graphics en statistics om het aan te kleden. Interactieve zaken, direct real time allerlei dingen om ze mee te vermaken."

Gerelateerd nieuws
166 reacties

Je moet ingelogd zijn om een reactie te plaatsen.

0 nieuwe reacties sinds het bekijken van deze pagina.

Meer reacties laden (nog 88 gesprekken)
Website statistieken

FR12.nl heeft 72581 leden - Op dit moment zijn 572 mensen actief, waarvan 167 leden.

 

Download app in Play Store Download app in App Store

Cookie instellingen | Medewerkers | Contact | Feyenoord nieuws | Privacy- en cookiebeleid | FR12.nl © 2007 / 2020 | All rights reserved