Feyenoord ziet positieve veranderingen bij Castore

Feyenoord ziet positieve veranderingen bij Castore

Sinds dit seizoen werkt Feyenoord samen met de nieuwe kledingsponsor Castore. Het Britse sportmerk heeft de verantwoordelijkheden van Adidas overgenomen en dat verliep bij de start niet heel soepel. Inmiddels lijkt iedereen er wel aan gewend en kan er kort geëvalueerd worden over de huidige stand van zaken. In een recente notulen van supportersvereniging De Feijenoorder worden diverse onderwerpen over de kledingsponsor besproken.

Als eerste werd de leveringsproblematiek besproken. Zeker in de eerste maanden moesten supporters soms wel weken wachten tot zij hun bestelde kleding ontvingen en dat is natuurlijk veel te lang. Feyenoord heeft vooraf veel potentiële risico's in kaart gebracht, maar dat heeft er niet voor gezorgd dat de overstap geruisloos verliep. "Oorzaak is onder meer dat de kleding erg in de smaak valt bij supporters", zo valt te lezen in het gepubliceerde document. "De verkoop van goederen ligt vele malen hoger dan in vergelijking met Adidas. Per saldo, percentueel gezien, zijn er minder klachten bij Castore dan bij Adidas."

Dat de verkoop van kleding zoveel hoger ligt kan naast de designs van de kleding natuurlijk ook in verband liggen met het feit dat Feyenoord afgelopen jaar kampioen is geworden en de hele populariteit van de club blijft groeien. Toch waren er ook andere omstandigheden waardoor de verzendtijd in sommige gevallen enorm lang was."Door de Brexit is transport tussen het Verenigd Koninkrijk en bijvoorbeeld Nederland enigszins bemoeilijkt. In zoverre dat er momenteel veel meer regels aan transport zijn verbonden. Daarnaast is een reden dat er niet genoeg kleding op voorraad was. Er werd in werkelijkheid fictieve voorraad verkocht."

Klachten
Als supporters vervolgens een klacht wilden indienen over bijvoorbeeld te lange verzendtijd, was het zeer lastig om in contact te komen met Castore. In het verleden verliep dit contact nog via de klantenservice van Feyenoord, maar zij konden eigenlijk niks betekenen voor hun fans. "Betreft de duur van afhandeling van klachten kan men kort zijn. Er is onderbezetting geweest bij Castore, waardoor een klachtenafhandeling niet binnen een bepaald termijn beantwoord kon worden. Inmiddels heeft Castore de bezetting op orde en streeft men ernaar om binnen 24 uur te antwoorden. Feyenoord kreeg/krijgt ook geregeld klachten via verschillende kanalen binnen. Feyenoord kan niet in de systemen kijken van Castore. Wel probeert Feyenoord op de achtergrond klachten op te pakken, omdat zij zich te allen tijde wil blijven inzetten voor haar supporters."

Kwaliteit
Op sociale media verschijnen er regelmatig klachten over de kwaliteit van Castore. De laatste tijd lijkt de kwaliteit omhoog te zijn gegaan en ook kunnen supporters tegenwoordig kiezen tussen de PRO en replica lijn. "Natuurlijk komt het weleens voor dat iets loslaat of een naad gerafeld is. In het geval dat opdrukken loslaten kan dit intern opgelost worden. Supporters kunnen dit bijvoorbeeld in de fanshops laten herstellen. Percentueel gezien ligt het aantal klachten lager dit seizoen dan in eerdere seizoenen."

Clublogo
En ander kritiekpunt is dat de logo's niet meer geborduurd op het shirt zitten, waardoor ze sneller loslaten. "Dat het niet meer geborduurd is, is mede door het feit dat de stiksels als vervelend (lees: irriteert op de borst) worden ervaren. Daarnaast scheelt het aanzienlijk in kosten bij de fabricage van kleding een "plak-logo" in vergelijking met een geborduurd logo."

Daarnaast valt het bij veel supporters ook niet in de smaak dat de logo's dezelfde kleur krijgen als het (uit)tenue. Ook een deel van de Feyenoord Supportersraad deelt deze mening. "Dat het logo van Feyenoord niet meer rood-wit is op bepaalde kleding heeft te maken met een veranderende trend. Zo wordt kleding van een voetbalclub meer 'mainstream'. De voetbalkleding schuift op van sportartikel naar mode-item en is hierdoor een vertrouwbeeld geworden in het dagelijks leven. Dit komt mede door de inbreng van sociale media."

Uit de verkoopcijfers zou ook blijken dat meegekleurde logo's het ook beter doen in de verkoop. "Op het thuisshirt blijft het vanzelfsprekend het rood-witte logo. Daarnaast geeft Feyenoord aan dat het in de toekomst weer voor kan komen dat op bepaalde lijnen het rood-witte logo terugkomt, indien het design dit toelaat.

Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties