Supporters openen eigen fanshop

Supporters openen eigen fanshop

FRFC1908 introduceerde twee weken geleden hun eigen webwinkel. Een webwinkel met eigentijdse en casual kleding van Feyenoord, ontstaan door onvrede over het lage aanbod van Feyenoord-artikelen in de 'Puma-shop'. FR12.nl hield een interview met dé man achter de onlineshop en sprak met hem over de redenen van het lage aanbod in de shops, maar ook over zijn eigen webwinkel en de toekomst daarvan.

De FRFCshop is nu enkele weken online, hoe wordt er gereageerd door het publiek?
'Eigenlijk hebben we tot nu toe alleen maar complimenten gehad. Natuurlijk vindt niet iedereen onze producten 'koopwaardig', maar dat zal je altijd blijven houden. Over één ding is echter iedereen het eens; het initiatief is geweldig. Er zijn bij Feyenoord helaas weinig mooie producten te verkrijgen en wij proberen dat gat op onze eigen manier te dichten. Daarnaast hebben we iedereen opgeroepen om hun steentje bij te dragen. Als iemand dus een idee heeft dan staat de deur altijd! Dat heeft al vele reacties opgeleverd, waarvan we nu bezig zijn met het onderzoeken van de mogelijkheden. Vooral het inkopen van producten blijft natuurlijk een kostbare zaak.'

De shop is ontstaan uit onvrede over het aanbod in de Feyenoord fanshop, kan je dit toelichten?
‘Dat klopt, eind vorig jaar hebben we met Feyenoord om de tafel gezeten waar dit onderwerp specifiek aan bod kwam. Op dat moment bleek dat Feyenoord door het contract met Puma zelf relatief weinig mogelijkheden heeft om het aanbod aan producten uit te breiden. Op zich is dat natuurlijk een logisch verhaal, want cijfermatig sponsort Puma gewoon een hoog bedrag. We weten dat Feyenoord bezig is met het onderzoeken of de input toch in de fanshop kan hangen. Dat vinden we fantastisch, aangezien de fanshop een drama is. Daar zijn natuurlijk legio redenen voor, maar de uitkomst is in elk geval dat er al langere tijd 'weinig' vernieuwing te vinden is binnen de totale Feyenoord-familie. Wij wilden niet langer wachten en hebben besloten het voortouw zelf te nemen in dit verhaal. Al hopen we nog altijd dat uiteindelijk de fanshop van Feyenoord weer een echte fanshop gaat worden. Daar maken we ons ook hard voor!

De Feyenoord fanshop is eigenlijk een Puma shop?
'Ja, dat is een manier om het te omschrijven ja. Dit is ook een beetje de algehele term geworden voor de fanshop. Natuurlijk, dat komt allemaal door de inhoud van het contract dat Feyenoord met Puma heeft, maar daarin zijn de handen van de club gewoon gebonden. Wij begrijpen bijvoorbeeld niet waarom Puma het niet toestaat dat supporters worden betrokken in de productontwikkeling. Het is algemeen bekend dat wanneer mensen een product mooi vinden, ze het ook gaan kopen. Veelal maken mensen zelf producten die ze mooi vinden. Als je het één met het ander kan combineren dan zou dit in onze ogen goed zijn voor alle partijen. Puma kiest er echter voor om hun stempel op hun eigen kleding te drukken. Dat is een beleidsmatige keuze, maar wat je vervolgens ziet is dat de merchandising bij Feyenoord letterlijk is ingestort. Het eerste seizoen met het groen-zwarte uitshirt draaide Feyenoord ten opzichte van de prestaties nog een erg goed jaar, maar sindsdien is het helemaal gekelderd. Wat daar precies de oorzaak van is kunnen wij alleen maar suggereren natuurlijk, maar één ding staat als een paal boven water: zoals het nu gaat heeft zowel Feyenoord als Puma geen enkele baat bij. Het lijkt ons dat hoe meer mensen producten van Puma kopen, hoe waardevoller het contract met Puma is, maar dat schijnt er niet helemaal in te gaan bij het hoofdkwartier van Puma. Dat is een keuze. In onze ogen niet de juiste en dat sterkt ons in onze eigen gedachtegangen.'

In het verleden was er het merk 'FR-Casuals' dit was populair onder het Feyenoord publiek, waarom is Feyenoord hiermee gestopt?
'Om eerlijk te zijn weet ik hier het antwoord niet op. Ik heb wel eens begrepen dat FR-Casuals de club alleen maar geld heeft gekost. Dat is ook de reden dat Feyenoord huiverig is voor een nieuwe casuallijn of om FR-Casuals weer nieuw leven in te blazen. Dat is erg jammer want er hoeft niet altijd maximale winst uit iets gehaald te worden. Je kan ook wel eens wat minder winst maken, maar daardoor wel het negatieve gevoel over de fanshop wegnemen. Eén veel gehoorde klacht is namelijk dat er helemaal niets verkrijgbaar is, wat je aan zou kunnen naar je werk. Feyenoord's imago is nu eenmaal niet dat van een nette-heren club. Dat is nooit zo geweest en dat zal nooit zo worden ook. Kleding met het Feyenoord-logo roept automatisch een reactie of een vooroordeel op bij mensen. Als je toch Feyenoord en Rotterdam kan uitstralen in de kleding zonder dat mensen direct de link met Feyenoord leggen, dan is dat in onze optiek ook precies wat er mist in de huidige merchandise-lijnen van de club.'

Er is dus veel vraag naar Casual Feyenoord kleding, die je ook kan dragen naar bijvoorbeeld je werk. Waarom speelt Feyenoord hier niet op in?
'Of er veel vraag naar is weten we niet. Binnen onze eigen vriendengroepen was die vraag er wel degelijk. Dan kan je twee dingen doen; veel bij Feyenoord vragen of ze het alsjeblieft toch willen doen of gewoon zelf proberen het gat op te vullen. Wij kiezen voor het laatste maar hopen oprecht dat Feyenoord het stokje over kan gaan nemen in de toekomst. De Feyenoord-fanshop hoort gewoon de mooiste van Nederland te zijn. Wij gaan regelmatig op losse kaarten naar uitwedstrijden en dan is een bezoekje aan de fanshop standaard vaste prik. Als je ziet hoe een club als FC Twente de shop heeft ingericht, dan loopt het kwijl uit je mond. Daar hebben ze bijvoorbeeld 25 verschillende sjaals, en allemaal zonder het logo van de kledingsponsor... een echte volksclub-uitstraling dus.'

Je noemt een aantal voorbeelden, waar kijken jullie nog meer naar?
'Het merendeel van de ideeën ontstaat wanneer we met Feyenoord bezig zijn. Supporters, het stadion en de historie van de club zijn een megabron van inspiratie. Wij kijken eigenlijk alleen naar alles wat er in en om de Kuip is gebeurd. Wij willen ons niet focussen op Rotterdam, maar echt specifiek op de grootsheid van Feyenoord zelf. Om eerlijk te zijn doen we overal inspiratie op. Op dit moment hebben we bijna alle fanshops in Nederland gehad in de Eredivisie, maar ook in het buitenland gaan we regelmatig kijken. Elke club en elk land geeft zijn eigen invulling aan de fanshop. Feyenoord is toch altijd het beste te vergelijken met de Engelse stijl van support, dus we kijken ook regelmatig naar de Engelse clubs, waar ze gigantische afdelingen hebben die aan productontwikkeling doen. Clubs als Celtic en Liverpool hebben gigantische fanshops boordevol goede ideeën, dat is geweldig om te zien. Ook al heb je helemaal niets met die clubs! Op deze manier hebben we diverse ideeën opgedaan, maar wat we momenteel hebben geproduceerd zijn echte Feyenoord-artikelen die uitsluitend bij Feyenoord passen en speciaal voor onze club ontwikkelt zijn. Om de cirkel rond te maken; dat is precies wat we missen in de officiële fanshop.'

Gaat FRFC proberen dit gat te vullen?
'Ja. Dat is wel wat we willen proberen, zoals gezegd we hebben onwijs veel mooie (en soms ook ludieke) ideeën die we mondjesmaat op de markt gaan brengen. Veel mensen zullen nu denken; ja mooi, maar allemaal voor eigen gewin. Zo is het echter niet. Op dit moment zijn de jongens van FRL bezig met de ontwikkeling van een tweetal nieuwe sjaals om daarmee meer ruimte te creëren voor supportersacties. Bij wijze van proef zal de verkoop van deze sjaals via onze webshop lopen. De volledige opbrengst daarvan zetten we apart en dan kunnen daar materialen voor gekocht worden. Een win-win situatie voor beide partijen, wij krijgen meer body, en FRL krijgt meer ruimte. Daarnaast werken we ook met andere partijen zoals bijvoorbeeld Icooninbeeld. Wij hadden een geweldig idee voor een beeldje van de oude Kuip. Dit beeldje is inmiddels een ware hit aan het worden, maar we hadden simpelweg de contacten en de financiële buffer niet om dit op poten te zetten. Icooninbeeld heeft ons daar heel erg mee geholpen en op die manier zijn we weer een prachtig product rijker! Een volgend voorbeeld is het project de 'Feyenoord-kalender', deze kalender hebben wij ontwikkeld samen met een flink aantal lieftallige jonge Feyenoord-dames. Deze kalender komt binnenkort in de verkoop, de opbrengst van deze kalender zal ook weggezet worden voor supportersacties. Zoals het er nu naar uitziet zal de gehele opbrengst gestopt worden in de supportersherdenking, die ook dit seizoen weer gehouden zal worden. De voorbereidingen daarvan zijn inmiddels weer begonnen door de samenwerkende supportersorganisaties en dat gaat weer mooi worden! Eerlijk is eerlijk, er gaat veel tijd in zitten en we doen niet alles voor nop... maar de insteek is serieus dat we willen dat het mes aan twee kanten kan snijden, daarin zoeken we momenteel de juiste balans.'

Een Feyenoord fanshop met unieke producten, die je met trots kan dragen is dus je droom?

'Dat is de spijker op zijn kop. Feyenoord is van oudsher altijd een volksclub geweest, dat aspect is een beetje weggenomen door de kou die tegenwoordig om voetbalbedrijven heen hangt. Wij weten dat Feyenoord dit recent ook heeft erkent en ook moeite wil doen om dit weg te gaan nemen. Dit zal niet over één nacht ijs gaan natuurlijk. Je zal nu denken wat heeft dat nu met de vraag te maken? Wij zouden graag zien dat het fanatisme en het ware Feyenoordgevoel terugkeert in de Kuip. De kameraadschap en de strijd. De laatste maanden merkten we dat supporters erg uit elkaar aan het groeien zijn, dat mag nooit gebeuren. Iedereen is een Feyenoorder, maar iedereen beleeft het anders. Daarin moeten we een middenweg zien te vinden. Recent merken we bijvoorbeeld dat het uitfluiten van Cabral door veel 'nieuwe'-supporters als doodnormaal wordt ervaren. Persoonlijk heb ik mij er dood aan geërgerd, en met mij alle fanatiekere supporters ook. Een goed voorbeeld van de splitsing is dat juist al die fanatieke supporters die zaterdag bij de training waren, een aantal spandoeken ophingen om Cabral te steunen. Het kan en mag niet zo zijn dat nieuwe aanwas van supporters op een totaal andere manier wedstrijden gaan beleven dan de supporters die al wat langer meelopen. Eenheid is wat we moeten uitstralen en wij hopen op deze manier het 'oude' Feyenoordgevoel nieuw leven in te blazen. Veel supporters helpen hieraan mee en met dagen als de eerste training, afgelopen zaterdag en de aankomende supportersherdenking zetten we Feyenoord wereldwijd op de kaart. Dat zijn beelden die veel langer blijven hangen dan de getrokken pistolen in het Maasgebouw. Iedereen weet namelijk dat Feyenoord de meest betrokken supporters ter wereld heeft, en dat is wat onze club juist zo groot maakt!'

Verwacht je dat Feyenoord hier ooit aan gaat meewerken?
'Zoals ik al eerder zei weet ik dat ze er druk mee bezig zijn. Het is aan Feyenoord om te laten zien dat ze niet alleen ‘Geen Woorden Maar Daden’ zeggen, maar dat ze ‘Geen Woorden Maar Daden’ doen. Wij zijn natuurlijk altijd voorvechters geweest in de protesten, en we steunen het nog altijd. Het enige verschil is dat wij als supporters onze eigen belangen gerust aan de kant zetten in het belang van de club. Wij doen het allemaal voor Feyenoord, en soms heb ik het idee dat Feyenoord dat wel eens uit het oog verliest. Dat is jammer want afgelopen zaterdag bij de training en afgelopen zondag met het ontvangst van de spelersbus zijn het wel weer dezelfde betrokken supporters, die anderzijds ook kritiek hebben op het functioneren van diverse mensen. Die mate van betrokkenheid stelt ons in staat om geweldige dingen te doen. Helaas zien veel mensen niet in dat je nooit het goede zal hebben zonder het kwade. Dat is de natuurlijke balans die ook de geweldige sfeer bij wedstrijden als PSV thuis vorig seizoen veroorzaken. Wij hopen echter dat in het belang van Feyenoord door iedereen concessies gedaan zullen worden zodat we gezamenlijk kunnen werken aan een geweldige fanshop, maar belangrijker; aan een geweldige toekomst voor onze club!'


Onder andere Liverpool FC en Celtic FC gebruiken ze als inspiratiebron

Wat kunnen we nog allemaal verwachten van FRFC shopzone?
'Een hele goede vraag, het geld groeit ons ook niet op de rug dus we moeten stapje voor stapje bouwen maar er zijn ideeën genoeg. Wait and see... wait and see!'

Klik hier om een bezoek te brengen aan de webshop

Lees meer over
De Kuip PSV
Plaats reactie
666

Laad meer reacties

Je bekijkt nu de reacties waarvoor je een notificatie hebt ontvangen, wil je alle reacties bij dit artikel zien, klik dan op onderstaande knop.

Bekijk alle reacties